تفکر استراتژیک چیست و چه تفاوتی با دیگر سبکها دارد؟
تفکر استراتژیک به عنوان «یک توانایی فردی برای تفکر مفهومی، تخیلی، سیستمی و فرصتطلبانه برای رسیدن به موفقیت در آینده» تعریف شده است. اما برای درک این مفهوم، شناخت عناصر مهم در تفکر استراتژیک ضروری است. در مقالهی حاضر، ابتدا این عناصر معرفی میشوند، سپس تفاوت تفکر استراتژیک با انواع دیگر تفکرها توضیح داده میشود.
تفکر استراتژیک موفقیتمحور است
کلمهی «موفقیت» با توجه به اهداف و استراتژیهای مختلف، تعبیرهای متفاوتی دارد. برای مثال، موفقیت در یک بازی به معنای برنده شدن در چارچوب قوانین بازی است. موفقیت در یک نبرد نظامی احتمالا به معنای تصاحب یک قلمرو در انتهای این مبارزه است. موفقیت در کسب و کار ممکن است به عنوان نفوذ به یک بازار جدید تعریف شود. موفقیت در یک کمپین سیاسی شاید به معنای برنده شدن در یک رفراندوم یا برنده شدن در انتخابات باشد. در نظر داشته باشید که اگر هیچ رقابتی وجود نداشته باشد، نیازی هم به استراتژی نخواهد بود.
ریچارد رومولت (Richard Rumult) در کتابش با عنوان «استراتژی خوب، استراتژی بد» میگوید: «استراتژی شامل هدف، پیشبینی واکنشهای دیگران و طراحی اقدامی هماهنگ با این واکنشهاست.»
موفقیت نتیجهی یک استراتژی است. بنابراین در مسیر تفکر استراتژیک باید به این قبیل سؤالات پاسخ داده شود:
- چه عواملی باعث موفقیت میشود؟
- بهترین راه طراحی یک استراتژی متناسب با موقعیت چیست؟
جدا از ایدهی رقابت، تعریف موفقیت متأثر از موقعیت و مخصوصا ذینفعان است. موفقیت میتواند به عنوان بهبود موقعیت موجود نیز تعریف شود.
با توجه به اینکه استراتژی یک موضوع عملی است، متفکر استراتژیک باید به چند سؤال اساسی پاسخ بدهد از جمله:
- چه کسی (چه چیزی) موفقیت را تعریف میکند؟
- از چه معیارهایی برای تعریف موفقیت استفاده میشود؟
- عقیدهی چه کسی از بقیه مهمتر است؟
بخش اول کارگاه تفکر استراتژیک ویدئو
-
بخش دوم کارگاه تفکر استراتژیک ویدئو
ضمانت بازگشت وجه ۷ روزه بدون ریسک
در صورت عدم تطابق دوره با سرفصلها، وجه پرداختی شما را بازگشت خواهیم داد.
آزمونهای مرتبط
درخواست مشاوره
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دوره درخواست مشاوره خود را ارسال کنید و یا با ما در تماس باشید.
درخواست مشاورهدوره های مرتبط
کارگاه آموزشی نهایت بهره وری
در این دوره چه آموزش داده می شود؟ برای بالا بردن بهره وری نیروی انسانی باید دو اقدام مهم را…
کارگاه آموزشی هوش هیجانی
شاید هوش هیجانی یا هوش عاطفی یا EQ مفهوم جدیدی به نظر بیاید، اما واقعیت این است که همین مفهوم، با نامهای متفاوت، بیش از یک قرن دغدغهی روانشناسان بوده است.
ادوارد تورندایک (Edward Thorndike) از روانشناسان برجسته قرن بیستم در حوزههای یادگیری، آموزش و هوش، در سال ۱۹۲۰ مفهومی به نام هوش اجتماعی یا Social Intelligence را به صورت زیر تعریف کرد:
«هوش اجتماعی یعنی توانایی درک و مدیریت کردن مردان، زنان، دختران و پسران، برای رفتار خردمندانه در روابط انسانی.»
رکورد شکنی فروش
آماده ای رکورد فروش خود را ارتقاء دهی؟ آیا میدانی بیشترین آمار ثروتمندان دنیا مرتبط با فروشندگان حرفه ای است؟…
امتیاز دانشجویان دوره
120,000 تومان Original price was: 120,000 تومان.10,000 تومانCurrent price is: 10,000 تومان.