
اسکرَچ (به انگلیسی: Scratch) یک زبان برنامهنویسی تصویری است که برای کودکان طراحی شدهاست. دانشمندان آزمایشگاه رسانه امآیتی زبان برنامهنویسی اسکرچ (Scratch) را طراحی نموده و در سال ۲۰۰۷ بهطور رسمی و به صورت کاملاً رایگان به دنیا عرضه کردند. این برنامه نویسان که به دنبال راه کاری بودند تا زبانی را طراحی کنند که کار کردن با آن بسیار ساده باشد با الهام گرفتن از روش بازی کودکان با لگو قطعات خانه سازی که با استفاده از آن میتوان سازههای مختلفی ایجاد کرد. سعی کردند مفاهیم اصلی برنامهنویسی را در قالبی کاملاً بصری و همچون ساخت یک خانه با لگو آموزش دهند. کودکان به هیچ وجه نیازی به نوشتن حتی یک خط کد هم برای تکمیل پروژه خود ندارند بلکه کدهای این زبان برنامهنویسی در قالب شکلهای مختلف در معرض دید کودک قرار میگیرد. حال کودک با کنار هم قرار دادن این اشکال اقدام به کدنویسی میکند. چنین قابلیت منحصر به فردی به وسیلهٔ شکلهای مختلف فراهم شدهاست به این صورت که فقط اشکال خاصی هستند که میتوان آنها را در کنار یکدیگر جفت کرد.
زبان برنامه نویسی اسکرچ (Scratch) گروه سنی ۸ تا ۱۶ سال را هدف قرار داده است و در نسخه اسکرچ جونیور کودکان 5 تا 7 سال هدف می باشد، البته دیگر گروه های سنی هم اگر در سطح مبتدی باشند می توانند جهت یادگیری مفاهیم اصلی برنامه نویسی از این زبان کمک بگیرند. به عنوان مثال، در دانشگاه هاروارد و برکلی دوره های مقدماتی برنامه نویسی با استفاده از این زبان برگزار می شود ، به همین دلیل ما اعتقاد داریم زبان اسکرچ برای همه کسانی که علاقه مند به برنامه نویسی هستند کاربرد دارد. زبان برنامه نویسی اسکرچ این امکان را برای کاربران فراهم می آورد تا خلاقانه فکر کنند، به صورت نظامند به تحلیل مسائل بپردازند و همچینن کارگروهی را یاد بگیرند. به نظر می رسد که این مهارت ها به عنوان بخشی از مهارت های لازم و ضروری برای زندگی در قرن ۲۱ باشد. به عبارت دیگر، زمانیکه کودکان برنامه نویسی با اسکرچ (Scratch) را فرا می گیرند، با اصولی آشنا می شوند که به منزله بخشی مهم از زندگی در دنیای دیجیتال اند. پس از فراگیری اصول برنامه نویسی با اسکرچ (Scratch)، کودکان استراتژی های مهمی از جمله حل کردن مسائل ریاضیاتی و کامپیوتری، طراحی پروژه و به اشتراک گذاشتن نظرات خود را با دیگران نیز فرا می گیرند.
مدیر پروژهٔ زبان برنامهنویسی اسکرچ در دانشگاه امآیتی، Mitchel Resnick، اعتقاد دارد:هرکسی در عصر حاضر برنامه نویسی بلد نباشد بی سواد است.به اعتقاد وی، کودکان عصر فناوری کودکانی نیستند که بتوانند ایمیل ارسال کنند، اپلیکیشن نصب کنند و چت کنند بلکه کودکان واقعی عصر فناوری کسانی هستند که بتوانند با سیستمها، گجتها و پلتفرمهای مختلف صحبت کنند و آنچه مسلم است اینکه روش صحبت کردن با چنین سیستمهایی، یادگیری اصول برنامهنویسی است.در حال حاضر زبان برنامه نویسی اسکرچ (Scratch) در بیش از ۱۵۰ کشور جهان توسط افراد مختلف مورد استفاده قرار گرفته و به بیش از 60 زبان زنده دنیا بهینه شده است که زبان فارسی هم یکی از آنها است. در واقع با تغییر زبان، این امکان را خواهیم داشت تا کل محیط این زبان برنامه نویسی را با زبان مد نظر خود پیش روی داشته باشیم.
سرفصلهای این دورهی آموزشی چیه؟
جلسه اول | آشنایی با دانش آموزان و دانلود و نصب برنامه | ||
جلسه دوم | آشنایی با سایت و ثبت نام | ||
جلسه سوم | طراحی شخصیت کارتونی و صحنه نمایش | ||
جلسه چهارم | حرکت رو به جلو و دنده عقب | ||
جلسه پنجم | انیمیشن دایناسور در جنگل | ||
جلسه ششم | انیمیشن بسکتبالیست ماهر | ||
جلسه هفتم | انیمیشن فرشته در باغ | ||
جلسه هشتم | انیمیشن قرار ملاقات در بازار | ||
جلسه نهم | انیمیشن پرواز در آسمان | ||
جلسه دهم | جمع بندی و رفع اشکال |
چجوری ثبت نام کنم؟
کافیه روی دکمه ی زیر کلیک کنی، اطلاعات داخل فرم رو پر کنی، ، هزینهی ثبت نام رو اینترنتی پرداخت کنی و آماده بشی برای کلاس

ترم یک
مقدمه دوره آموزشی اسکرچ رایگان
دوره آموزشی اسکرچ ویدئو
دوره آموزشی اسکرچ ترم یک
آزمون دوره آزمون
صدور مدرک فایل های ضمیمه
درخواست مشاوره
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دوره درخواست مشاوره خود را ارسال کنید و یا با ما در تماس باشید.
درخواست مشاورهدوره های مرتبط
دورهی آنلاین بازیسازی و انیمیشنسازی با اسکرچ (ویژه 17-9 سال) (ترم 2)
مقدمه و معرفی سرفصل دروس دوره آنلاین مقدمه و معرفی مقدمه و معرفی تو دنیای امروز و با هوشمند شدن…
امتیاز دانشجویان دوره
420,000 تومان Original price was: 420,000 تومان.300,000 تومانCurrent price is: 300,000 تومان.

عاطفه صحرایی
مدرس اسکرچ و بایتوندانشجوی فارغ التحصیل مهندسی صنایع، علاقه مند به برنامه نویسی، خالق و ایده پرداز، اهل مطالعه و تحقیق، منظم و مسئولیت پذیر
سارا جلیلی
مدیر آکادمی نابغهسارا جلیلی دانشجوی رشته نرم افزار میباشد و مسلط به برنامه نویسی کودکان و نوجوانان